LindaJuliaBrandt

Opiskelijan työelämävalmiudet

  • © Miika Tiainen
    © Miika Tiainen

Miten turvata se, että opiskelijalla on valmistuttuaan riittävän substanssiosaamisen lisäksi valmiutta itse työelämään? Antaako korkeakoulutus itsessään riittävät eväät, vai edellyttääkö työelämässä pärjääminen omaa aktiivisuutta; opiskeluiden aikaista työssäkäyntiä ja aiempaa työkokemusta? Miten käy huippuarvosanoin nopeasti valmistuneelle, jolla ei ole lainkaan edellä mainittuja? 

Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa (LUT) on vastattu työelämätaitojen kehittämisen tarpeeseen järjestämällä mentorointia. Tässä mentoroinnissa, jo työelämässä oleva samalta alalta valmistunut henkilö opastaa opiskelijaa, jota LUT:n mentoroinnissa kutsutaan aktoriksi. Näillä kutsumanimillä jo osastaan luodaan roolit; opiskelijasta subjekti, jonka tehtävä on toimia, mentorin tehtävä on opastaa ja ohjata. Onnistunut mentorointi antaa molemmille osapuolille rikkautta. Mentorille ymmärrystä siitä, mitä odotuksia vastavalmistuneella on, aktori puolestaan saa mentorilta implisiittistä tietoa työelämästä, jota ei voi kirjasta lukea. Parhaimmassa tapauksessa mentorille ja aktorille syntyy pitkäaikainen luottamuksellinen ystävyys. Mentorointimallin vieminen laajemmin korkeakoulukentälle, olisi erittäin kannattavaa. 

Tiimityöskentely ja organisaatiomuutokset ovat nykypäivää. Ihmissuhdetaitojen harjoittelu tulisi aloittaa jo peruskoulussa. Ryhmätyöskentelytaitojen merkitystä ei voi koskaan korostaa liikaa. Usein ammattikorkeakouluissa on kiinnitetty tähän enemmän huomiota, kuin yliopistoissa, vaikka koko korkeakoulukentällä tarve on suuri.

Työelämä edellyttää kasvavissa määrin kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten, eri kulttuurien ja eri sidosryhmien kanssa. Tarvitaan kykyä neuvotella, kykyä joustaa, kykyä kuunnella ja kykyä työskennellä yhdessä yhteisen päämäärän eteen. Paineensietokyky ja kyky muutokseen on tärkeää. Lopulta palataan siihen, että jokaisella alalla teemme töitä ihmisten kanssa. Toisilla aloilla enemmän, kuin toisilla.

Erottelevat tekijät työnhaussa, kilpailun kiristyessä ovat kortilla. Se, kuka pääsee tiukan riman yli valittujen joukkoon, ei ole aina se, jolla on kovin substanssiosaaminen, vaan se henkilö, jolla on valmiutta työelämään. Ihmissuhdetaidot ovat siis keskiössä. 

Kirjoitus julkaistu ensimmäiseksi keskustaopiskelijat.fi blogissa 28.10.2016

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän petteripietikainen kuva
Petteri Pietikäinen

Mentori todella voi opastaa noviisia työelämässä, mutta hyvin paljon jää myös aktorille itselleen opiskeltavaksi myös.

Monta kertaa se vaatii myös työelämän ympäristössä toimivien sidosryhmien syvää ymmärtämistä.

Käyttäjän LindaJuliaBrandt kuva
Linda Brandt-Ahde

Hei Petteri. Kiitos kommentistasi. Kyllä, olet oikeassa. Työelämässä konkreettisesti oppii syvempää ymmärrystä, mentori voi auttaa ja tukea ensiaskelissa jakaen omaa osaamistaan, mutta jokaisen, aktorin, on itse työskenneltävä tämän osaamisen eteen.

Toimituksen poiminnat